70 de organizații culturale din țară, între care și Centrul Cultural Clujean, semnează această scrisoare de observații și propuneri pentru îmbunățirea schemei de ajutor de stat pentru sectorul cultural care a fost anunțată de către Guvernul României în conferința de presă din 18 noiembrie 2020 (detalii aici).
Am trimis această scrisoare către Premierul Ludovic Orban, Vicepremierul Raluca Turcan și Ministrul Culturii Bogdan Gheorghiu, afirmându-ne disponibilitatea și întregul interes de a participa la consultarea publică anunțată pentru îmbunătățirea schemei propuse.
20.11.2020
Către Guvernul României
În atenția
Premierului Ludovic Orban
Vicepremierului Raluca Turcan
Ministrului Culturii Bogdan Gheorghiu
Observații și propuneri pentru îmbunătățirea schemei de ajutor de stat
pentru sectorul cultural anunțată de Guvernul României
Stimate domnule Premier Ludovic Orban,
Stimată doamnă Vicepremier Raluca Turcan,
Stimate domnule Ministru Bogdan Gheorghiu,
Am luat la cunoștință prin comunicatul de presă publicat în 18.11.2020 de inițiativa unei scheme de ajutor de stat pentru operatorii culturali. Apreciem preocuparea și efortul Guvernului României de a veni în sprijinul sectorului cultural profund afectat de criza generată de pandemie.
Considerăm că sunt necesare însă câteva clarificări cu privire la posibilul impact al acestei scheme și remodelarea măsurilor astfel încât de ele să beneficieze toate segmentele sectorului cultural care au fost afectate în această perioadă. În propunerea pe care ați prezentat-o, unele dintre aceste segmente – ba chiar câteva dintre cele mai puternic lovite – sunt complet ignorate.
Astfel, vă aducem în atenție faptul că schema actuală este problematică din mai multe motive:
1. Mecanismele propuse sunt dezvoltate în jurul vânzării de bilete, iar schema este optimizată pentru organizatorii de evenimente. În realitate, modul de operare și organizare a activității culturale este mult mai complex, implicând cercetare și creație, producție, educație culturală și activități de dezvoltare a publicului, prezentare și difuzare, și nu poate fi redus la organizarea de evenimente.
Schema îi favorizează astfel aproape exclusiv pe organizatorii de evenimente, în special pe organizatorii de festivaluri, care, în cea mai mare parte, sunt doar intermediari între creatori și public. Ajutorul care ar urma să fie acordat în acest fel va servi mai ales acestor entități, nefiind clar dacă și mai ales cum va deservi și restul lanțului de producție de valoare culturală, de la creatori la tehnicieni și producători culturali.
Ideea că resursele se vor răspândi de la organizatori către cei care produc cultură și servicii suport îl pune pe organizator în poziția privilegiată de a decide asupra existenței însăși a producției culturale.
2. A calcula ajutorul în funcție de veniturile din biletele vândute este un dezavantaj cert pentru operatorii culturali care desfășoară activități în beneficiul comunităților și publicului fără a taxa participarea.
Criza declanșată de pandemie i-a afectat grav pe creatorii și pe producătorii de artă, pe cei care realizează activități culturale în comunități, pe cei care lucrează cu publicul în diferite medii. Aceștia au făcut eforturi imense de a continua să servească interesul public și în condițiile pandemiei, și-au adaptat în măsura posibilităților activitățile la mediul digital sau la condițiile de distanțare socială. Organizațiile de acest tip au suferit pierderi directe din cauza anulării unor acțiuni, au avut costuri crescute pentru respectarea condițiilor de protecție, au fost nevoite să acopere chirii ale unor spații în care nu și-au putut desfășura activitatea etc.
Schema propusă îi ignoră complet sau îi include în mod incorect pe acești operatori în categoria de sprijin minimă, de 4000 euro, în condițiile în care unele dintre aceste organizații au avut în anii precedenți operațiuni de zeci de mii sau sute de mii de euro.
3. Intrarea în galeriile de artă este gratuită, iar spațiile de teatru independente care percep bilet pentru accesul la activitățile lor practică în mod obișnuit prețuri reduse, atât ca măsură de încurajare a participării publicului, cât și, mai ales, din cauză că operează în competiție cu instituțiile publice, ale căror bilete sunt subvenționate în proporție de 75-90%. Ca urmare, în cazul spațiilor independente, prețul biletelor reflectă în foarte mică măsură sau deloc costurile reale de producție.
Astfel, chiar dacă au avut evenimente cu public, aceste entități vor beneficia de sume infime prin ajutorul de stat. În acest fel se agravează decalajul pe care Statul îl creează între instituțiile publice și spațiile independente, în defavoarea celor din urmă.
4. Comunicatul de presă propune o definiție a beneficiarilor eligibili care este limitativă, ignorând formele culturale hibride sau multidisciplinare și activitățile culturale care nu sunt legate de un domeniu specific, cum sunt intervențiile culturale, cercetarea și alte activități de dezvoltare a publicului.
Ne referim la această definiție: „beneficiarii eligibili sunt entități de drept privat: organizații neguvernamentale și societăți comerciale (atât IMM-uri, cât și întreprinderi mari) care au desfășurat activități în ultimii 2 ani conform raportului de activitate asumat de reprezentantul legal al solicitantului în unul dintre următoarele domenii culturale: artele spectacolului (teatru, muzică, dans), artele vizuale (pictură, sculptură, film, fotografie), patrimoniu, carte, audio-vizual, educație culturală.”
5. În prezent nu există o formă a cadrului de reglementare a acestei scheme, deși suntem în perioada în care, conform prevederilor din comunicatul de presă emis de Ministerul Culturii, are loc pre-înscrierea operatorilor culturali în Registrul Sectorului Cultural (gestionat de INCFC), operatori care intenționează să acceseze granturile din schema de ajutor de stat care urmează să se lanseze. Această înscriere este comunicată a avea loc doar până pe 25 noiembrie 2020, dar rolul său este neclar:
-
- pe site-ul Ministerului Culturii apare drept o măsură care sprijină „evaluarea impactului bugetar al schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea sectorului cultural, astfel încât bugetul alocat să fie cel necesar și suficient”,
- pe pagina INCFC este comunicată drept „o precondiție esențială pentru operatorii culturali beneficiari ai schemei de ajutor de stat pentru susținerea sectorului cultural în contextul crizei provocate de COVID-19”,
- În comunicarea pe e-mail a unui consilier al ministrului Culturii către grupul de lucru cu mai mulți operatori culturali independenți, aceasta spune „Toți potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea culturii vor avea obligativitatea înscrierii în acest registru. Este practic, o condiție de preînscriere ca solicitant și potențial beneficiar pentru accesarea granturilor. De mâine, platforma și formularul sunt disponibile și invit toți operatorii culturali să se înscrie. Perioada de preînscriere se va încheia miercuri, 25.11.2020. Veți avea la dispoziție 7 zile pentru această preînscriere. Cine nu se înscrie, nu va putea beneficia de sprijinul financiar.”
În același timp în care primim aceste mesaje diferite, remarcăm faptul că nu a fost comunicat un act normativ aferent acestei proceduri, aceasta fiind comunicată strict prin comunicatul de presă, pe pagina de Facebook, mențiuni în comunicarea directă și precizări extrem de sumare pe site-ul INCFC, fără o referire legală asociată. Care este actul care reglementează această procedură de preînscriere și când a fost emis? Avem rugămintea să îl publicați, pentru a clarifica toate aceste aspecte. De asemenea, considerăm că termenul de pre-înscriere trebuie prelungit cel puțin până la data de 20 decembrie, pentru ca operatorii culturali potențial interesați să poată afla și să se înscrie.
În acest context, pentru a evalua mai corect impactul bugetar al schemei de ajutor care va fi în final adoptată, vă solicităm să introduceți în varianta finală următoarele noastre propuneri:
- Regândirea schemei de ajutor de stat astfel încât ea să deservească în egală măsură și organizațiile independente din sectorul cultural, și nu doar pe cele din sectorul cultural privat. Alocarea sprijinului poate fi făcută pe baza unor praguri (fie sume fixe, incrementale, fie valori procentuale) definite în relație cu bugetul organizației pe anul 2019.
- Crearea de criterii multiple, distincte de cel privind biletele vândute, care să se adreseze unor modele operaționale distincte de cele ale evenimentelor cu preț de intrare.
- Reformularea domeniilor culturale eligibile pentru sprijinul de stat, astfel: organizații neguvernamentale și societăți comerciale (atât IMM-uri, cât și întreprinderi mari) care au desfășurat activități în ultimii 2 ani conform raportului de activitate asumat de reprezentantul legal al solicitantului în unul sau mai multe dintre următoarele domenii culturale: artele spectacolului (teatru, muzică, dans, operă, circ etc), artele vizuale (pictură, sculptură, film, fotografie, etc), patrimoniu (inclusiv meșteșuguri), carte, audio-vizual, new media, formare, cercetare și educație culturală.
Vă stăm la dispoziție pentru clarificarea acestor solicitări și formularea unor criterii care să asigure utilizarea în beneficiul întregului sectorului cultural a schemei de ajutor propuse.
Semnatari:
- Rarița Zbranca, Corina Bucea, Ștefan Teișanu, Centrul Cultural Clujean
- Iulia Popovici, Asociația Transsectorială a Independenților din Cultură
- Anca Lupeș, Asociația Romanian Artists Worldwide
- Raluca Iacob, Asociația MetruCub – resurse pentru cultură
- Cristian Hordilă, Festivalul Internațional de Film Transilvania
- Dana Sarmeș, Ada Vlad, Andrea Reisz, Asociația Culturală Contrasens
- Lucian Rad, Asociația Cealaltă
- Adrian Balcău, Cluj Design Days
- Alexandra Mocan, Asociația Silver Screen
- Horia Calin Pop, Asociația Compania de Tango Cluj
- Doru Taloș, Reactor de creație și experiment
- Tiberiu Fărcaș, Asociația Clujul Cultural
- Monica Sebestyen, Asociația ARTA în dialog
- Andi Daiszler, Asociația Daisler
- Diana Buluga, Asociația Create.Act.Enjoy
- Sorin Dan Clinci, Asociația Urbannect
- Dragoș Neamu, Rețeaua Națională a Muzeelor din România
- Petru Stratulat, Asociatia Culturala Lightwave
- Bogdan Sărătean, Asociația BIS, Sibiu (BIS Teatru)
- Cristian Cojanu, Asociația 1001 ARTE
- Anamaria Pravicencu, Asociația Jumătatea plină
- Alexndru-Aristide Fifea, ArtHub Bucharest
- Nona Șerbănescu, Asociația pentru Promovarea Artelor Contemporane
- Robert Bălan, Asociația Art No More
- Corina Ceclan, Asociația Culturală Notes&Ties
- Constantin Covaliu, Why Not Us (Street FOOD Festival, Comedy Weekend)
- Ioan Sumedre jr., Asociația Caolin
- Roxana Patricia Butucel, Asociația Industrii Creative (Rocanotherworld Festival, Classix Festival)
- Radu Popescu, Asociația TEATRUL.RO
- Viorel Cojanu, Asociația Culturală Replika
- Maria Comârlău, Stanca Jabenițan, Paula Crețu, Asociația Centrul Multimedia Teatru FiX
- Cristina Bolog, Asociația Cluj Guided Tours
- Andrea Wolfer, Gabriel Amza – Asociația Misc., Timișoara
- Laura Borotea, Gabriel Boldiș – Asociația Minitremu
- Bartha József – Fundația ARTeast
- Luiza Zamora, Asociația 37
- Răzvan Scurtu, Asociația Transylvanian Cultural Development
- Ion-Bogdan Dumitrescu, Asociația Transsectorială a Independenților din Cultură
- Codrut Dumitrescu, Overground Music
- Pascu Răzvan, Asociația AMURAL, Brașov
- Andu Dumitrescu, Asociația VAR
- Alexandru Teioșanu, Asociația Nord
- Meda Corovei, Asociația Fapte
- Sabina Baciu, Asociația ORICUM
- Gabriela Bodea, Asociatia Victoria Film
- Andi Gherghe, 3g HUB Târgu Mureș
- Raluca Bem Neamu, Președinte Asociația Da’DeCe
- Cristian Bojan, 3g HUB Târgu Mureș
- Bogdan Untilă, Asociația Teatrul Nostru
- Vlad Dragomirescu, Teatrul Recul
- Cristian Nanculescu, Colectiva CUTRA
- Dan Angelescu, Cristina Vasilescu, Irina Radu, Asociația Infinite Conversation
- Tudor Chirilă, Teatrul de Comedie, Vama
- Gabriel Sandu, Asociația Transsectorială a Independenților din Cultură
- Voicu Rădescu, Green Hours / Teatrul LUNI
- Rodica Buzoianu, Asociația UMA ED ROMÂNIA
- Andrei Grosu, Asociația Local Design Circle
- Adina Rosetti, DE BASM – Asociația Scriitorilor pentru copii si adolescenți
- Ionel Vitoc, Fundația Cultural Carpatica
- Andrei Luca, Asociația Cinefocus
- Artemisa Pascu, Asociația Local Design Circle
- Victoria Pătrașcu, De Basm- Asociația Scriitorilor pentru Copii și Adolescenți
- Ana Leoca, Circus Fairies
- “Mos Craciun si prietenii sai” – Expo SRL, Cluj-Napoca
- András Farkas, Ágnes Balázsi-Pál, Grupul PONT
- Bogdan Octav Rakolcza, Asociația Arta Capoeira
- Cosmin Manolescu, Fundatia Gabriela Tudor
- Călin Ilea, Asociația Fotopia
- Alexandra Mihali, Asociatia PLAI – Laborator Public de Arhitectura, Inovatie si Experiment
- Daniela Maier, Asociația Scena Urbană
- Alin Tănasă, Blajin
- Miki Braniște, Colectiv A
- Daniel Popa, Asociatia Culturala Doctor\’s Studio
- Claudia Serbanuta, Fundatia Progress
- Cristina Curcan, Asociația Lateral ArtSpace
- Loghin Adrian – Constantin PFA, Producător cultural independent
- Adela Luiza Avram, Fundația Transilvania Trust
- Oana Tarce, Asociația CitiZenit
- Sabina Suru, Asociația Qolony – Colonia pentru Artă și Știință
- Floriama Cîndea, Asociația Qolony – Colonia pentru Artă și Știință
- Mihaela Ghiță, Asociația Qolony – Colonia pentru Artă și Știință
- Andrei Stehan, Asociația Acting Works
- George Pleșu, Asociația Culturală AltIași
- Szakáts István, Fundația AltArt
- Smaranda Ileana Pasnicu, Asociația Punctart
- Ágnes-Evelin Kispál, Asociația Medium Contemporan MAGMA
- Marcela Motoc, Asociatia Cortina
- Iosif Prodan, Asociația pentru Promovarea Filmului Documentar și Asociația ActivRandom
- Mihai Dan Iordache, casa de discuri Fiver House
- Zenko Bogdan, producator independent
- Andra Popescu, producator independent de film
- Ioana Paun, regizoare
- Iulia Iordan, Asociația Da’DeCe, De Basm. Asociația Scriitorilor pentru Copii și Adolescenți din România