Centrul Cultural Clujean, prin proiectul ECCA – Centru European de Artă Contemporană și Fundaţia Art Encounters Timișoara şi-au alăturat forţele în organizarea primei ediţii a Școlii curatoriale de toamnă, care a avut loc la Cluj și Timișoara în perioada 20 – 27 octombrie 2019. 

Diminică 20 octombrie

Apparatus 22 – Magpies to the echoes exchange, a performative dinner by artist collective APPARATUS 22 (Vorbe) 

  • discuții pornind de la întrebări variate adresate fiecărui participant în parte, despre experiențe dificile în artă, rolul tăcerii, experiențe transformatoare, ce ne motivează să continuăm să lucrăm în arta contemporană, ce ne menține entuziasmul și energia.
  • performance în care fiecare dintre invitați a participat, a contribuit prin pregătirea și/sau servirea mâncării, participarea la conversație, împărtășirea propriilor opinii și experiențe, prin dans, cânt alături de ceilalți.
  • scrurtcircuitarea demersului tipic al primelor întâlniri dintre oameni care nu se cunosc, prin deturnarea etapelor. Lucrare de artă performativă, cu implicarea participanților, pornind de la modelul “conversation piece”.

Luni 21 octombrie 

Welcome & coffee meeting with Mara Rațiu at UAD –University of Art and Design (Matei Corvin House)

  • Mara ne-a vorbit despre UAD, rolul și prezența universității pe scena de artă contemporană clujeană
  • participanții au vrut să afle despre principalele dificultăți cu care se confruntă universitatea
  • s-a discutat distincția curator-commissaire d’exposition, aspecte dialogale ale relației profesor – student (ca o continuă conversație).
  • despre (noul) programul masteral de studii curatoriale al UAD

Guided tour and a conversation with Răzvan Anton and Mihai Iepure-Górski, the curators of: The Collective Gaze: Samples of something that concerns us all (The Paintbrush Factory / Pilot)

  • Scurtă prezentare a Fabricii de Pensule, programul aniversar și noile direcții
  • Prezentare realizată de către Răzvan și Mihai și în plus vizionarea expoziției The Collective Gaze – filme – confesiuni care se îndepărtează de formatul interviului, în care participanții au vorbit liber timp de aproximativ 20 minute – o ocazie pt participații Școlii curatoriale de a afla despre istoria, traiectoria și prezentul mai multor inițiative din mediul cultural independent românesc, istorisiri și rememorări cu accent pe aspectele personale.

Fiona Geuß in dialogue with Joanna Warsza (Tranzit House) (eveniment public)

 marti 22 octombrie

Prezentare și discuție despre modele conversaționale în arta anilor 70-2000, ca strategii de lucru ale practicilor colective ce urmăreau un dialog direct cu muzee, galerii, academii de artă și cu publicul, dimensiunea politică a intervențiilor asociate critici instituționale; discuție despre conversțaie/dialog ca strategie artistică și expozițională.  

Creative interview making with Alexandru Polgár (Matei Corvin House), a conversation and a workshop.

  • discuție despre formatul interviului și felul în care acesta prinde formă în procesul de lucru, în conversația cu artista, pornind de la studiul de caz “Mihuț Boșcu – Kafchin: Un film despre strategie / A Film on Strategy” (interviu de Alexandru Polgár, Revista IDEA, #47/2015). Analiza a două strategii de intervievare folosite în cadrul aceluiași interviu, specificitatea celor două regimuri retorice asociate, discuții despre rolul intervievatorului în cunoașterea aprofundată a practicii artistice și despre demersul de editare a interviului.  

Language as form, a conversation with Alex Mirutziu (Non+ULTRA, Centrul de Interes)

  • Alex Mirutziu a vorbit, pornind de la practica sa, despre modalități variate de a trata limbajul în medii pe care le abordează, precum video, performance, instalație; despre vorbire ca act al creării realității, construirea/atingerea sensului, procesul dificil de a crea, de a inventa (în sensul folosit de către filozoafa Iris Murduch, pentru care Alex are un interes particular și pornind de la textele căreia a realizat mai multe lucrări), surprinderea și transpunerea momentelor de căutare a sensului în procesul de gândire/conceptualizare prin limbajul corporal, în vizualizare.    

Guided tour at Centrul de Interes, with Irina Măgurean and Răzvan Botiș

  • vizitarea și scurtă prezentare a Centrului de Interes, discuții despre programul spațiilor Camera și Camera Project Space, coordonate de Irina Măgurean; vizită ghidată de către Răzvan Botiș a expoziției sale “The Ceramist” de la galeria Sabot – discuții despre statutul ceramistului în arta contemporană, procesul de lucru, procesul de gândire și elaborare a expunerii, colecționarea lucrărilor de ceramică contemporană. 

Timișoara pe scurt:

  • Rolul transformator al dialogului în abordări curatoriale actuale.
  • Ce fel de curatori ne dorim să fim, în ce fază a vieții sale se află profesia, propuneri alternative de denumire și de poziționare/abordare a muncii curatoriale.
  • Atenție pentru aspecte etice ale muncii în arta contemporană – transparența în lucrul colaborativ, explorarea unor modele de lucru mai incluzive, mai puține ierarhizate, care recunosc rolul și atribuie merit tuturor celor implicați în realizarea proiectelor de artă contemporană.
  • Discuții legate de formatul bienalei, cum este acesta regândit prin propuneri curatoriale în acord cu ideile de mai sus.