Am organizat, prin proiectul ECCA, alături de ASUAD, o nouă ediție a Nopții Albe a Galeriilor cu gândul că, într-un an extrem de dificil este cu atât mai important să ne îndreptăm, ca locuitori ai acestui oraș, încă o dată atenția către arta sa și modurile variate de a privi și imagina lumea. Între 2-3-4 octombrie, clujenii au putut vizita 15 spații expoziționale. Ediția din acest an a Nopții Albe a Galeriilor, un program dedicat artei contemporane s-a desfășurat în Cluj, București și alte 10 orașe din țară.

Din traseul cultural nocturn au făcut parte lucrări și momente de artă din genuri şi expresii artistice variate. Galeriile, atelierele și spațiile neconvenționale participante au fost: Structura 10×10, expoziția We AR Culture și Galeria Reflex, din cadrul Clujotronic, White Cuib cu expoziția Unde noaptea e plină de stele; Mănăstirea Franciscană, unde a avut loc expoziția Departures from the Sphere, organizată de Scientifica; Aici Acolo Pop Up Gallery, cu expoziția At the Center of the World There is A Fiction; Loop cu expoziția RAW; Zipp it, unde a avut loc expoziția Nici erou, nici insectă; Matca Artspace, expoziția Yet means at this time, or up to now, or at a future time; Zina Gallery, expoziția Sidequests; la Grădina Botanică cei de la Colectiv A au organizat Open Access; iar IAGA Contemporary Art, expoziția Conversații. Un număr important de tineri artiști și-au deschis atelierele special pentru Noaptea Albă a Galeriilor: Unirea Open Studios, Muncii Open Studios și atelierul de ceramică UAU – Tiny Studio.

Organizatori, participanți și public, am regăsit plăcerea de a fi împreună prin intermediul artei contemporane de-a lungul celor 3 zile. Artiștii de la Atelierele UNIREA spun că și-au dorit să fie parte a programului mai ales pentru ocazia de a dialoga cu publicul: “Dorința noastră de a fost de a facilita întâlnirea dintre iubitorii de artă și creatorii de artă. Am fost plăcut surprinși de interacțiunea cu vizitatori de vârste și naționalități diferite, dar și din domenii de activitate dintre cele mai diverse. Faptul că lucrările noastre au putut fi privite în spațiile în care au fost realizate și înconjurate de ustensilele cu care au fost realizate, le-a oferit o încărcătură personală mult mai puternică decât dacă ar fi fost prezentate într-un context expozițional formal. Mai mult decât atât, ne-am bucurat să permitem publicului larg accesul în intimitatea atelierelor noastre, pentru că acest lucru demonstrează încă o dată importanța conversației dintre artist și privitor.”

Pentru Flaviu Rogojan și echipa Zina Gallery NAG a fost un context foarte bun pentru a lansa public noul lor spațiu și pentru a face cunoscută galeria pe scena locală de artă. “Munca noastră a fost răsplătită de numărul mare de vizitatori – de la publicul larg la prieteni, artiști și colecționari. Ținem să le mulțumim, pe această cale, atât lor, cât și echipei NAG. Să ne vedem cu bine anul viitor!” a mai spus Flaviu.

Noaptea Albă a Galeriilor s-a desfășurat în același weekend cu festivalul Clujotronic, un eveniment care reunește la Cluj-Napoca proiecte inovative și inedite de artă digitală contemporană din 2012. A fost un prilej cât se poate de potrivit să ne unim forțele cu partenerii noștri de la Centrul Cultural German și Institutul Francez din Cluj-Napoca pentru promovarea artei contemporane. Raluca Mateiu, responsabilul de comunicare al Institutului Francez a făcut o trecere în revistă a participării în cadrul NAG: „Organizat de Institutul Francez și de Centrul Cultural German din Cluj-Napoca, Festivalul de artă digitală Clujotronic a fost prezent pentru prima dată în cadrul NAG cu spații mai mult sau mai puțin convenționale și cu o diversitate de proiecte artistice digitale. 3500 de vizitatori ne-au trecut pragul pentru a descoperi un program bogat în interacțiune, dar fără contact fizic. […] Curtea muzeului a găzduit un mapping franco-german inspirat de poezia lui Lucian Blaga. În Galeria Reflex și pe Clujotronic Mile (zona dintre Muzeul de Artă și Bulevardul Eroilor) au fost expuse proiecte de artă digitală inovative, produse în timpul pandemiei, totul culminând pe bulevardul Eroilor cu expoziția de fotografie, ilustrație și poezie We AR Culture care, prin realitate augmentată, readuce viață în spațiile culturale ale Clujului fragilizate de pandemie.”

“Considerăm că prezența Clujotronic în cadrul Nopții Albe a Galeriilor a diversificat publicul festivalului, permitând vizitatorilor să descopere forme artistice noi, care prin originalitate, interactivitate și culoare au adus puțină magie în oraș.”, a mai spus ea.

O noutate în acest an a fost prezența Grădinii Botanice în traseul NAG, între spațiile dedicate artei contemporane deja bine cunoscute publicului. Aici a avut loc expoziția Open Access, iar Miki Braniște, membru al grupului ColectivA consideră că “Proiectul Open Access – experimentând cu artele performative și creațiile transmedia s-a bucurat de găzduirea Grădinii Botanice, loc ce s-a dovedit perfect pentru intervenții artistice. Numerosul public al grădinii a putut astfel să îmbine o plimbare plăcută cu conectarea la lucrări artistice care ne aduc aminte de relația noastră cu plantele și provoacă gânduri despre sunetele pe care le lăsăm moștenire generațiilor viitoare.”

Fotografiile realizate aici de Călin Ilea nu fac altceva decât să întărească potrivirea spațiului cu proiectul, menționat de curatoare. 

Le mulțumim tuturor voluntarilor, participanților și vizitatorilor pentru o ediție de succes, extinsă pe durata unui întreg weekend dedicat artei contemporane din orașul nostru!

Noaptea Albă a Galeriilor – NAG este un eveniment inițiat în 2007 la București de către Asociația Ephemair și dezvoltat în orașe din România în parteneriat cu organizații locale.

Partener principal NAG Național: BRD – Groupe Société Générale

Parteneri NAG Cluj-Napoca: Centrul Cultural Clujean, Asociația Studenților Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca (ASUAD)

Proiect realizat cu sprijinul Primăriei, al Consiliului Local Cluj-Napoca și al Consiliului Județean Cluj.

ECCA este viitorul Centru European de Artă Contemporană din Cluj-Napoca. Pornind de la potențialul unei scene locale de artă vibrante, proiectul creează cadrul pentru o mai bună valorificare a practicilor artistice contemporane din România. Proiectul redefinește relația dintre instituții și audiență, angajându-se să însoțească toate segmentele publicului într-un parcurs dedicat explorării critice și implicării active a practicilor de artă contemporană în producția de cunoaștere. ECCA este dedicat cercetării și promovării lucrărilor și proceselor artistice din zona artelor vizuale, artelor spectacolului și artelor media.