59 de organizații culturale din țară, între care și Centrul Cultural Clujean, semnează această scrisoare de observații și propuneri pentru îmbunățirea schemei de ajutor de stat pentru sectorul cultural care a fost anunțată de către Guvernul României.

 

Către Guvernul României

În atenția Premierului Florin Cîțu
Ministrului Culturii Bogdan Gheorghiu

 

Observații și propuneri pentru îmbunătățirea schemelor de ajutor de stat și de minimis anunțate de către Guvernul României în sprijinul sectorului cultural

Stimate domnule Premier Florin Cîțu,
Stimate domnule Ministru Bogdan Gheorghiu,

 

Am luat la cunoștință de proiectul de Ordonanță de Urgență emis în 26 ianuarie 2021 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat și a unei scheme de minimis pentru operatorii culturali.

Apreciem preocuparea și efortul Guvernului României de a veni în sprijinul sectorului cultural profund afectat de criza generată de pandemie. Anunțul celor două scheme este o veste evident îmbucurătoare, ducând la creșterea bugetului general al culturii în România cu 80 de milioane de euro și venind în sprijinul a numeroși operatori culturali.

Considerăm că cele două scheme propuse pot fi îmbunătățite astfel:
Schema de ajutor de stat (Anexa 1)

Considerăm că se impune eliminarea unor criterii de eligibilitate restrictive și nejustificate. Astfel:
1. Măsura A
1.1. Propunem renunțarea la criteriile 3-5 (Ultima ediție cu public a fost organizată în 2019, ediția 2020 a fost anunțată înainte de 15martie, festivalul a fost reprogramat). Acestea îi exclud în mod incorect de la accesarea schemei tocmai pe organizatorii care au întreprins eforturi ieșite din comun pentru  a-și putea continua și în 2020, în condițiile dificile impuse de pandemie, activitatea în beneficiul publicului lor și a întregului lanț de valoare angrenat de aceste festivaluri și eveniment;

1.2. Propunem renunțarea la criteriul 6 drept criteriu de eligibilitate și păstrarea sa doar ca un element demenționat în corpul cererii de finanțare.[…] În cazul în care mai multe entități juridice solicită finanțare pentru același eveniment cultural/ festival, se poate considera ca fiind îndreptățit să primească sprijin financiar entitatea juridică deținătoare a mărcii înregistrate la OSIM.

2. Măsura B
1. Propunem renunțarea la criteriul 1 (ultimul eveniment cu public a avut loc înainte de 15 martie). Acesta îi exclude în mod incorect de la accesarea schemei tocmai pe organizatorii care au întreprins eforturi ieșite din comun pentru a-și putea continua și în 2020, în condițiile dificile impuse de pandemie, activitatea în beneficiul publicului lor și a întregului lanț de valoare angrenat de aceste festivaluri și eveniment. Este important să se înțeleagă că organizarea unui eveniment în 2020 nu înseamnă că organizatorul cultural nu a suferit pierderi financiare semnificative, niciun eveniment cultural cu public din 2020 neputând să atragă numeric un public similar cu cel din anii precedenți, datorită restricțiilor impuse de măsurile de prevenire a infectării cu COVID-19.

Schema de minimis (Anexa 2)

Considerăm că valoarea forfetară unică de 8.000 de euro / beneficiar de ajutor de minimis prevăzută la Art. 11 nu reflectă suficient de bine realitățile unui sector cultural complex, în care activează organizații cu dimensiuni și profiluri diferite. Având în vedere aceasta, precum și datele recente furnizate de către INCFC care arată că 31% dintre ONG-urile din cultură au avut în anul 2019 venituri de peste 100.000 de lei din activități nepatrimoniale, propunem:
1. Instituirea de noi plafoane pentru calcularea ajutorului de minimis în funcție de bugetul anual al fiecărei organizații, astfel:

1.1. Sprijin de 10.000 euro pentru organizații neguvernamentale care în 2019 au avut venituri din activități fără scop patrimonial sub 100.000 lei (cca 2760 de organizații*)

1.2. Sprijin de 15.000 euro pentru organizații neguvernamentale care în 2019 au avut venituri din activități fără scop patrimonial între 100.000 lei și 500.000 lei (cca 840 de organizații* )

1.3. Sprijin de 20.000 euro pentru organizații neguvernamentale care în 2019 au avut venituri din activități fără scop patrimonial peste 500.000 lei (cca 400 de organizații*)
*Număr de organizații conform ​ datelor publicate de INCFC ​ la 14.01.2021. Ținând cont de limita datelor colectate de INCFC, care se referă exclusiv la ONG-uri care au accesat finanțări prin apeluri publice, și care cartografiază 3933 de organizații, schema de sprijin ar trebui să aibă în vedere o cifră de cca 5000 organizații.

Prin includerea acestor praguri, bugetul total al schemei de ajutor de minimis va crește. Considerăm că sunt necesare însă atât valoric, cât și ca număr de beneficiari, aceste coordonate și este legitimă creșterea bugetului total al schemei, dacă ținem cont de faptul că ONG-urile culturale, actori esențiali ai ecosistemului cultural, nu au beneficiat până în acest moment de niciun sprijin financiar public, majoritatea fiind în situația de a nu putea accesa nici măcar micro-granturile din cadrul schemei de ajutor de stat organizată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.

2. Instituirea unor plafoane similare pentru societățile comerciale cu activitate asociată unui cod CAEN eligibil în cadrul schemei și care nu se încadrează la o altă formă de sprijin din cadrul schemei.

3. Instituirea unui sprijin financiar similar pentru PFA/I.I. cu activitate asociată unui cod CAEN eligibil în cadrul schemei, sub formă de sumă forfetară de minim 5000 euro.

4. Mărirea bugetului general al schemei de ajutor de minimis, astfel încât să poată sprijini mai multe și mai diverse organizații.

Alte propuneri

1. Pentru ambele scheme (de ajutor de stat + minimis) solicităm actualizarea listei codurilor CAEN eligibile astfel încât să reflecte diversitatea tipurilor de activități specifice sectorului cultural și creativ. Pentru referință, recomandăm spre consultare Cartea Albă a Sectoarelor Culturale și Creative din România: www.culturadata.ro/cartea-alba-pentru-activarea-potentialului-economic-al-sectoarelor-culturale-si-creative-din-romania-2016/

2. În plus, propunem pregătirea unei scheme de ajutor dedicată artiștilor și lucrătorilor culturali, care să îi aibă ca beneficiari direcți. Acest lucru se poate face în baza OG 51/ 1998 care prevede la Art. 30 posibilitatea ca autoritatea să acorde burse pentru persoanele fizice. În acest sens, propunem instituirea unui program de burse de creație și/sau cercetare pentru artiști și lucrători culturali independenți, care să ofere un sprijin de 5000 euro artiștilor care respectă condițiile de mai sus, pentru realizarea unui proiect propriu.

3. Propunem, de asemenea, ca în viitorul apropiat să aibă loc la nivel național o clarificare a aplicabilității prevederilor privind ajutorul de stat pentru sprijinul acordat domeniului cultural în funcție de tipul de activități derulate, pentru a articula mecanisme de susținere și încurajare adaptate. Astfel, Comunicarea Comisiei Europene 2016/C 262/01 privind noțiunea de ajutor de stat astfel cum este menționată la articolul 107 alineatul (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ​ prevede în mod specific la Capitolul 2.6. că numeroase activități culturale sau de conservare a patrimoniului cu caracter nonprofit, fie că presupun accesul gratuit sau prin plata unei contribuții bănești care acoperă numai o fracțiune din costurile reale, nu au caracter economic, și ca atare nu fac obiectul prevederilor comunitare privind ajutorul de stat.

4. Încurajăm luarea în considerare cu toată seriozitatea a opiniilor exprimate de operatorii culturali care au depus un efort considerabil în ultima perioadă să analizeze și formuleze propuneri pe marginea celor două scheme de sprijin pentru sectorul cultural. Doar prin ascultarea și integrarea sugestiilor acestora într-un mod asumat din punctul de vedere al unei viziuni despre valoarea culturii ca serviciu public în România, sectorul cultural va fi sprijinit în mod eficient. Prin organizarea dezbaterii „Ce fel de scheme? Ce fel de ajutor” organizată joi, 4 februarie 2021 de Centrul Cultural Clujean, Fundația Gabriela Tudor, Insula 42 și MetruCub cu participarea UMP și a AROC, ArtEncounters și Cărturești am arătat că există interes, disponibilitate la dialog și dorință de implicare pentru a ajunge la cea mai bună formă de sprijin posibilă în acest moment.

Vă stăm la dispoziție pentru clarificarea acestor propuneri și vă asigurăm de toată disponibilitatea noastră în a contribui la identificarea celor mai bune măsuri de sprijin pentru sectorul cultural din România. În acest sens, reiterăm solicitarea venită din partea mai multor operatori culturali ca Ministerul Culturii să organizeze, conform legii 52/2003 privind transparența decizională, a unei dezbateri publice oficiale care să contribuie la clarificarea tuturor aspectelor de interes ale sectorului cultural.

De asemenea, pe această cale dorim să adresăm domnului Ministru Bogdan Gheorghiu o invitație la o dezbatere publică pe tema unor exerciții de viziune privind cultura din România anului 2030. Vom reveni cu detalii într-un document separat.

Cu considerație,

  1. Centrul Cultural Clujean
  2. Fundația Gabriela Tudor
  3. Insula 42
  4. Asociația MetruCub – Resurse pentru cultură
  5. Asociația Festivalul de Film Transilvania
  6. Asociaţia Arta Capoeira / Cercul Întreg
  7. Asociația Fotopia
  8. Asociația Fapte
  9. Asociația Beyond the Line Production
  10. Asociația ARTA în dialog
  11. Asociația PLAI – Laborator Public de Arhitectura, Inovatie si Experiment
  12. Asociația Silver Screen
  13. Asociația Daisler
  14. Asociația Scientifica
  15. Asociația Create.Act.Enjoy
  16. Asociatia GroundFloor Group
  17. Fundația AltArt pentru Artă Alternativă
  18. Asociația Culturală Contrasens
  19. Asociația Culturală AltIași
  20. Asociația Culturală „Notes & Ties”
  21. Asociatia Romanian Artists Worldwide
  22. Federația Fabrica de Pensule
  23. Asociația Scena Urbană
  24. Ordinul Arhitectilor din România filiala Transilvania
  25. Asociația pentru Înfrumusețarea Clujului
  26. Grupul PONT
  27. Asociația Nord
  28. Asociația Industrii Creative
  29. Rețeaua Națională a Muzeelor din România
  30. Asociatia STEPS
  31. MMF – Music Managers Forum Romania
  32. Societatea Culturală Româno-Germană Cluj-Napoca
  33. Asociaţia Sunday Culture / Duminica Culturala
  34. Asociația Minimass
  35. Fundația Civitas pentru Societatea Civilă Cluj
  36. Asociația Magic Puppet
  37. Asociația Transylvanian Cultural Development
  38. Fundația Art Encounters
  39. Asociația Compania de Tango Cluj
  40. Asociația Lateral ArtSpace
  41. Asociatia Victoria Film
  42. Asociația Reactor de creație și experiment
  43. Asociația MiniReactor
  44. Asociația colectiv A
  45. Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc
  46. Overground Music
  47. Asociația Photo Romania
  48. Asociația Blană!
  49. Asociația UNTOLD
  50. Asociația Lucrătorilor în Industria Spectacolului
  51. ESUA Asociație Culturală Româno-Germană
  52. Asociația Prietenii lui PUCK
  53. Urbannect
  54. Transylvania Trust
  55. Asociația De-a arhitectura
  56. Asociatia Why Not Us
  57. Asociația Nasturelul Vesel
  58. Asociatia Street Food  Revolution
  59. ASOCIATIA BIS, Sibiu (BIS Teatru)

Contact

Ștefan Teișanu
Director executiv

Asociația Centrul Cultural Clujean
CUI 27626490
Str. Fluierașului nr. 3, 400073
Cluj-Napoca, România
Tel: 0372 773 603
Email: office@cccluj.ro