21 de tineri artiști, curatori și critici de artă din toată lumea au participat la cea de-a doua ediție a Școlii curatoriale de toamnă, «NEW NOW», organizată la finalul acestui an prin proiectul ECCA, alături de Fundația Art Encounters din Timișoara. Rezultatul celor zece zile de cursuri, discuții libere și schimburi de idei poate fi explorat pe site-ul interactiv new-now.art realizat de către participanți, în colaborare și sub ghidarea liderului de curs Adrian Notz și a artistei Lera Kelemen. 

“Întrebarea de la care întregul demers a pornit a fost ce este această nouă realitate, această nouă lume, acest nou aici și acum pe care îl vedem și îl trăim, iar Școala curatorială a oferit sau cel puțin a încercat să ofere o platformă prin care să pornim în această căutare împreună. Participanți din întreaga lume, artiști, curatori, critici și-au împărtășit preocupările, obsesiile sau temerile legate de noua realitate și s-au lăsat inspirați unii de ceilalți.”, a spus Georgiana Buț, managerul de program ECCA ─ Centrul European de Artă Contemporană, în deschiderea prezentării dedicată publicului din data de 30 noiembrie.

Programul Școala curatorială de toamnă «NEW NOW» a fost un seminar online de zece zile, condus de curatorul Adrian Notz, cu scopul de a crea o platformă de dialog, schimb de cunoaștere și învățare pentru tineri curatori și critici de artă. Pe parcursul zilelor de pregătire și al orelor de “cursuri”, participanții au avut ocazia să se conecteze cu artiști și curatori din întreaga lume, care le-au oferit informații despre bune practici de ieri și de azi, metode de prezentare și de comunicare a ideilor și a subiectelor de cercetare și, de asemenea, posibile soluții la problemele cu care ne confruntăm în ziua de azi, dar și să discute liber între ei, într-o atmosferă deschisă, informală și cu adevărat internațională. Invitații speciali ai Școlii curatoriale din 2020 au fost Carlos Amorales (MX), Ibrahim Nehme (LB), Heba Y Amin (AE), Tara Lasrado (AU), Joanna Warsza (PL / DE) – liderul ediției din 2019. Liderul Școlii curatoriale din acest an a fost Adrian Notz – curator freelancer și curator la Ticy Ocean Foundation și director la Cabaret Voltaire în Zurich între 2012 și 2019. Cursurile au abordat subiecte controversate care generează discursurile actuale ale artei, activismului și nu numai, încercând să ofere un punct de plecare pentru a construi o strategie și o viziune pe termen scurt și lung, în egală măsură.

Pentru că am dorit să organizăm cursurile în condiții de siguranță atât pentru participanți, cât și pentru invitați, Școala curatorială din acest an a avut loc online, însă acest lucru ne-a permis să ne conectăm cu profesioniști ai artei din întreaga lume și să aducem împreună mai multe perspective și seturi de abilități decât ne-am fi închipuit. La finalul etapei de înscrieri am avut misiunea dificilă de a selecta 25 de participanți dintre numeroasele aplicații extraordinare, rezultând într-o generație de “alumni” din România, Germania, Ucraina, Cehia, Suedia, Bangladesh, Serbia, India, Marea Britanie și din domenii de interes dintre cele mai diverse, cum ar fi studiile curatoriale, teoria și critica artei contemporane, artele vizuale, managementul cultural, performance, design grafic, realizare de filme, producție, antreprenoriat și multe altele.

Programul Școlii curatoriale a inclus și o serie de conferințe sau discuții deschise publicului larg susținute de artiștii și curatorii profesioniști invitați, care au fost anunțate și transmise live pe Facebook și se pot urmări în continuare pe evenimentul dedicat. După aceste sesiuni publice și o sesiune de meet&greet, cursanții au intrat într-un program intensiv de discuții și cursuri alternat cu pauze de lucru și cercetare. Temele abordate de-a lungul sesiunilor de discuții au atins subiecte dintre cele mai diverse, generate de grupul internațional format și de procupările specifice fiecărui spațiu, context social sau profesional și arhitecturii interioare a participanților. Astfel, pe lângă chestionarea rolului curatorului, dar și al artistului, statutul acestor profesii și a relevanței lor în prezentul bizar în care ne aflăm, grupul s-a lansat în dezbateri despre provocările comunității LGBT, în polemica despre ce înseamnă spațiul public/privat și cum ne influențează asta modul de viață. Participanții au construit pe marginea și s-au conectat la temele de reflecție propuse de speakeri, precum degradarea ecosistemelor naturale la nivel global, relația dintre corpul uman și vegetal, constructele teritoriale din Africa și Orientul Mijlociu, tematici identitare și activism în lumea arabă, protestele recente pentru drepturile femeilor din Polonia etc.

Ne-am întâlnit de luni până sâmbătă în două sesiuni diferite în care am urmărit să ne cunoaștem mai bine și în care participanții și-au prezentat practicile (curatoriale, artistice, de cercetare, critică etc.) și subiectele de interes, conectându-le însă la tema școlii, venind cu o propunere sau o viziune despre cum putem aborda «NEW NOW», inclusiv pe baza diagramei puse la dispoziție la începutul Școlii de către Adrian Notz. Prezentările au fost foarte variate ca formă și conținut, creative și adaptate mediului online (Platforma Zoom), explorându-i posibilitățile. Apoi au avut loc discuții pornind de la aceste prezentări și s-au găsit puncte de întâlnire care au fost apoi dezvoltate în sesiunile practice de după-amiază, destinate publicației NEW NOW. Idea de publicație a avut rădăcini în practica dadaistă, adusă de expertiza lui Adrian Notz în acest subiect, iar decizia de a o articula sub formă de site a decurs firesc din discuțiile cu Lera Kelemen, designer grafic și artist care ne-a susținut în acest demers și a fost în permanent contact cu liderul cursului și participanții.

Publicația (new-now.ro) reprezintă rezultatul muncii și al ideilor concretizate sunt forma unui joc de cărți interactiv în care fiecare carte reprezintă universul imaginativ și preocupările grupurilor de lucru în ceea ce privește noua realitate în care ne aflăm și plaja de posibilități de acțiune pornind de la ethosul din acest an: «NEW NOW». Jocul e compus din imagini, manifesto-uri, cuvinte, sunete, video și diverse alte mijloace de exprimare curatorială și artistică, ce compun o propunere colectivă foarte bine argumentată.

La sesiunea de încheiere, Diana Marincu a punctat faptul legăturile profesionale create pe parcursul celor zece zile vor continua cu siguranță și mai departe de Școala curatorială. Mai multe decât atât, “rezultatul acestei Școli curatoriale, care e mai mult un atelier decât o școală clasică, mi-a întărit încrederea în schimbările transformative pe care sinergia unui grup le poate genera în sistemul artistic și în lumea artei în general. Cred că tărie că strategia de a învăța unii de la ceilalți e unul dintre instrumentele de rezistență în fața tuturor obstacolelor pe care le întâmpinăm cu toții în acest moment, iar acest model de constelație, unde fiecare contribuție are un impact asupra celorlalte este ceva la care să reflectăm și să explorăm în viitorul structurilor noastre instituționale. Este o lecție și pentru noi, în acest sens.” a spus directorul artistic al Fundației Art Encounters.

Puteți urmări activitatea și programele desfășurate în cadrul ECCA ─ Centrul European de Artă Contemporană pe www.ecca.ro